Karateträning

Att träna karate är ett bra sätt att hålla sig i trim och dessutom kunna försvara sig om det skulle behövas, som dessutom passar för alla åldrar.

Karateträningen innehåller tre huvudinslag och då i form av:

Kata

Kata som är det mönster som rörelserna sker i, alltså en förutbestämd sekvens av rörelser i en viss ordning; slag, blockeringar, sparkar och fotställningar.

Kihon

Kihon är de olika grundteknikerna (waza) och kombinationerna av dessa. Dessa tekniker nöts in och tränas om och om igen. Det handlar först och främst om olika ställningar och sätt att förflytta kroppen, vilket leder till att balansen blir bättre. Därutöver kombineras dessa tekniker med att träna blockering, sparkar, slag, grepp och kast. Inom vissa typer av karateträning ingår också vapen av olika slag.

Kumite

Kumite är hur man fightas och sparrar gentemot sin motståndare.

Dessutom kan det finnas ytterligare inslag i träningen, så som Zazen som är en typ av meditation och Taiso där man tränar kondition och styrka, beroende var man tränar någonstans.

Karate kräver mycket tålamod och framför allt att man behöver ha självdisciplin och inte sluta träna när det är motigt och tufft. Den disciplinen som finns i träningen är mycket strikt och det är för att ha ordning och förmågan att koncentrera sig är mycket viktig. Skulle koncentrationen svika under träningen, kan det leda till att man kan skada sig själv eller sin kamrat man tränar med.

Det finns ytterligare en annan anledning till att disciplinen är så sträng och det är för att under träningen sätts svagheter (fysiska och mentala) på prov. Disciplinen gör att man till sist kan hitta kraft inom sig, typ kämpaglöd och viljestyrka, för att kunna övervinna sina svagheter.

I karateträningen används de japanska termerna för varje slag, blockering med mera. Det kan verka svårt i början men dessa används alltid och till sist sitter terminologin som berget!